Dobry zbiornik paliwa to nie tylko pojemność. Przede wszystkim jego konstrukcja zapewniać musi bezpieczeństwo. Dotyczy to zarówno standardowych, jak i powiększonych zbiorników paliwa.

Powiększone zbiorniki paliwa do samochodów dostawczych i ciężarowych pozwalają na rzadsze tankowanie w dalekich trasach, co przekłada się na oszczędności, szybszą podróż, poprawę jakości świadczonych usług transportowych oraz usprawnienie zarządzania flotą. Pamiętać trzeba jednakże o tym, iż każdy zbiornik paliwa gwarantować musi bezpieczeństwo – oczywiście z tego powodu, że jego zawartość stanowi substancja łatwopalna. Dlatego renomowany producent zbiorników paliwa stawia jakość i bezpieczeństwo na pierwszym miejscu.

1. Bezpieczeństwo przede wszystkim – dlaczego normy i certyfikaty są kluczowe w przypadku zbiorników na paliwo?

Bezpieczny zbiornik na paliwo cechuje się przede wszystkim wysoką jakością, odpornością oraz wytrzymałością. Aby stwierdzić, czy tak rzeczywiście jest, należy zwracać uwagę na certyfikację poszczególnych modeli. Pamiętajmy, że odpowiedzialny producent ma w swojej ofercie wyłącznie certyfikowane zbiorniki. Ważną sprawą jest też jakość montażu, przekładająca się z jednej strony na szczelność układu paliwowego, a z drugiej – na dynamikę i prowadzenie pojazdów. W tym zakresie bardzo istotny jej wybór zbiornika dostosowanego do konkretnego modelu i marki samochodu, spełniającego wymagania jego producenta. Kolejną cechą, na jaką trzeba zwrócić uwagę, jest homologacja zbiornika – powinna być na całą Unię Europejską.

2.  Regulacje prawne dotyczące zbiorników na paliwo – jakie przepisy muszą być spełnione?

Każdy zbiornik na paliwo spełniać musi warunki techniczne określone w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Określają one, że zbiornik paliwa:

– nie może być umieszczony w kabinie kierowcy, a wlew nie może znajdować się w kabinie kierowcy, komorze silnika ani bagażniku;

– musi być umieszczony w taki sposób, by w razie uszkodzenia paliwo nie ściekało na układ wydechowy;

– musi być odporny na korozję;

– musi przejść badania szczelności;

– powinien być dobrze zabezpieczony na wypadek zderzenia czołowego oraz uderzenia w tył pojazdu;

– powinien znajdować się w miejscu, gdzie nie ma żadnych wystających części, zwłaszcza ostrych krawędzi;

– musi być wykonany z ognioodpornego materiału metalowego lub tworzyw sztucznych.

Homologacja zbiornika paliwa jest przyznawana, gdy przejdzie on poszczególne badania, w tym badanie hydrauliczne i badanie obrotowe. Proces homologacji przewiduje również badanie szczelności zbiorników paliwa.

Z kolei Umowa dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) określa maksymalną pojemność zbiornika paliwa:

– 1500 litrów na jednostkę transportową;

– 500 litrów – zbiornik paliwa na przyczepie.

3.  Jakie normy dotyczące zbiorników na paliwo obowiązują w Polsce i Unii Europejskiej?

Aby powiększony zbiornik paliwa mógł zostać leganie zainstalowany w pojeździe poruszającym się po trasach w Polsce oraz Unii Europejskiej, spełniać musi wymienione wyżej wymogi przewidziane w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia oraz Umowie ADR. Niezbędna jest także homologacja na całą Unię Europejską.

4.  Certyfikaty bezpieczeństwa – co oznaczają i dlaczego są niezbędne przy wyborze zbiornika na paliwo?

Jednym z certyfikatów bezpieczeństwa zbiorników paliwa jest ich zgodność z postanowieniami Regulaminu nr 34 EKG ONZ. Oznacza to, że taki zbiornik jest ognioodporny i nie stwarza zagrożenia pożarowego.

Inną ważną sprawą jest homologacja. Najlepsze zbiorniki na paliwa objęte są homologacją na całą Unię Europejską. Warto postawić zwłaszcza na modele, które posiadają homologację E9, wydaną w Hiszpanii przez Hiszpańskie Ministerstwo Transportu. Odznaczają się one spełnieniem nader restrykcyjnych norm bezpieczeństwa.

5.   Wybór zbiornika na paliwo zgodny z normami – klucz do efektywności operacyjnej i bezpieczeństwa

Powiększony zbiornik paliwa zgodny z normami – zarówno prawnymi, jak i wymaganiami producenta samochodu – bezpośrednio przekłada się na poprawę efektywności operacyjnej floty. Pozwala bowiem rzadziej tankować, co powoduje oszczędność czasu spędzonego na stacjach oraz pieniędzy, umożliwia lepsze rozplanowanie tras. Wybór aluminiowych zbiorników paliwa na zamówienie produkowanych przez firmę Arhen, przyczyni się również do zmniejszenia zużyci paliwa. Zbiorniki te są bowiem lekkie, lecz bardzo wytrzymałe, a przez to w pełni bezpieczne.

6.  Zbiorniki na paliwo – jak zapewnić ich długowieczność?

Zbiornik paliwa musi być bezpieczny, co nie zmienia faktu, że odpowiednia obsługa oraz dbałość przekładają się na jego długowieczność i bezproblemowość eksploatacji.

Podstawowym zadaniem w tym zakresie jest przestrzeganie zaleceń jego producenta. Bardzo istotne jest unikanie przeciążenia, czyli przepełniania zbiornika, gdyż powodować ono może uszkodzenia mechaniczne, jak również przyspieszać zużycie materiału. Zdecydowanie pamiętać trzeba o niewprowadzaniu do zbiornika zanieczyszczeń. W zapobieżeniu temu pomogą wysokojakościowe filtry. Stosowanie paliwa wysokiej jakości to kolejny czynnik, jaki pozytywnie wpływa na długowieczność zbiornika.

Niezbędną czynnością jest przeprowadzanie regularnych kontroli stanu zbiornika. W razie potrzeby należy oczywiście poddać go pracom serwisowym.

7. Podsumowanie: dlaczego warto wybrać firmę Arhen?

Bezpieczny, wykonany z wysokiej jakości materiałów i spełniający wszelkie kryteria przewidziane przez praw dodatkowy zbiornik na paliwo jest doskonałym sposobem na optymalizację kosztów transportu i poprawę jakości usług. Zbiorniki Arhen są w pełni legalne, dostosowane do poszczególnych pojazdów i wykonane z doskonałego aluminium. Każdy model spełnia restrykcyjne normy odporności i bezpieczeństwa.

FAQ

Jaki zbiornik na paliwo można uznać za bezpieczny?

Bezpieczny dodatkowy zbiornik na paliwo spełnia przewidziane w polskim i europejskim prawie normy, a także dopasowany jest do konkretnego modelu i marki pojazdu, zgodni z wymaganiami producenta.

W jakim miejscu można zainstalować dodatkowy zbiornik paliwa?

Powiększony zbiornik na paliwo powinien być zainstalowany w taki sposób, aby nie zagrażały mu żadne części, np. ostre krawędzie, a w razie uszkodzenia paliwo nie ściekało na układ wydechowy. Nie może się on też znajdować w kabinie kierowcy, zaś wlew paliwa nie może być umieszczony w kabinie kierowcy, komorze silnika ani bagażniku.

Czy powiększony zbiornik paliwa musi mieć homologację?

Tak. Najlepsza jest homologacja na całą Unię Europejską.

Komentarze

Dodaj komentarz