Czerwiec okazał się kolejnym miesiącem spadku inflacji. Wstępny odczyt wskaźnika CPI wyniósł 11,5% a w ujęciu miesięcznym ceny w Polsce drugi raz z rzędu nie rosły. Najnowsze dane oznaczają, że w skali roku ceny wciąż rosną, tylko nieco wolniej. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, cena podstawowych zakupów spożywczych wzrosła rok do roku o ponad 50 zł. W ujęciu rocznym koszyk złożony z produktów najtańszych był droższy o 20% natomiast zestaw najdroższych produktów wzrósł o 26%. Za zakupy online trzeba było zapłacić o ponad 100 zł więcej niż w najtańszej sieci. Dynamika wzrostu cen produktów tłuszczowych wyhamowała, ponownie najmocniej podrożała kategoria dodatków.
Kolejny miesiąc z rzędu znacznie obniżyło się tempo wzrostu cen żywności. Według wstępnych danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w czerwcu 2023 r. wzrosły o 11,5% rok do roku, a w porównaniu do poprzedniego miesiąca utrzymały się na tym samym poziomie. Rynkowe prognozy wskazują, że w kolejnych miesiącach inflacja będzie nadal się obniżać i za kilka miesięcy osiągnie poziom jednocyfrowy.
Koszyk najdroższych produktów z 26% wzrostem w skali roku
Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 9 na 14 sieci uwzględnionych w raporcie, ceny badanych produktów w czerwcu były wyższe niż w maju br. Średnia cena koszyka zakupowego w czerwcu 2023 r. wyniosła 297,38 zł. To wzrost o 2,28 zł, czyli 0,77% w porównaniu do maja br.
Podobnie jak przed miesiącem w ośmiu sieciach średnie ceny koszyków przekroczyły próg 300 zł. Największe podwyżki odnotowano w sklepach POLOmarket – 17,72 zł (5,91%). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano we wszystkich 13 analizowanych sieciach. Były to min.: Carrefour (25,50%), Intermarche (25,45%) czy Kaufland (23,66%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Netto, w którym średnia cena koszyka w czerwcu 2023 r. była wyższa aż o 72,00 zł niż przed rokiem, tj. o 28,83%.
Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 229,26 zł (więcej o 9,46 zł niż w maju br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 372,99 zł (mniej o 2,89 zł niż w maju br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w czerwcu 2023 r. wyniosła 143,73 zł i jest ona o 12,35 zł niższa niż w maju br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w czerwcu 2023 r. była wyższa o 19,29% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w czerwcu 2023 r. droższy o 26,11% niż w 2022 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 20,52% z 246,75 zł w czerwcu 2022 r. do 297,38 zł w czerwcu 2023 r.
– Wakacje powitały klientów wysokimi cenami. Mimo, że na papierze i w oficjalnych danych GUS inflacja spada, to w sklepach klienci nadal mają do czynienia z drożyzną. Z naszej najnowszej analizy wynika, że cena podstawowych zakupów spożywczych wzrosła rok do roku o ponad 50 zł. Jeszcze bardziej widoczne jest to w przypadku zestawu najtańszych produktów. W ujęciu rocznym jego cena wzrosła o 20%, natomiast cena najdroższego koszyka wzrosła aż o 26%. Te wzrosty są niestety widoczne przy sklepowych kasach i stąd wciąż wysokie wartości na paragonach. Naszym zdaniem w najbliższych tygodniach największe sieci handlowe będą prowadzić aktywną politykę cenową, możliwe są różnego rodzaju wakacyjne promocje, które mają zwiększać sprzedaż i przyciągnąć do sklepów nowych klientów – komentuje Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.
Zakupy online droższe o 43% niż w najtańszej sieci
Niezmiennie od początku roku za zestaw ujętych w badaniu produktów najmniej zapłacimy w Auchan. W sklepach tej marki średni koszt koszyka zakupowego ASM wyniósł 241,28 zł. To o 0,54 zł, czyli o 0,22% mniej niż najtańszy koszyk w maju br., należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 10,84 zł (Lidl) i 13,86 zł (Biedronka).
W czerwcu 2023 roku ponownie najdroższy okazał się kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 345,17 zł, czyli aż o 43% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan.
W porównaniu z ubiegłym rokiem największy wzrost, tj. na poziomie 28,83% odnotowano w sieci Netto, w którym średnia cena wzrosła o 72,00 zł. Badanie autorskiego koszyka zakupowego wykazało również, że w czerwcu 2023 r. najtańsze zakupy można było po raz kolejny zrobić w dyskontach – 281,52 zł.
Dynamika wzrostu cen produktów tłuszczowych wyhamowała
Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów rok do roku pokazuje, że w czerwcu 2023 r. względem 2022 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii badanych produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze. Tym razem w siedmiu grupach skok był dwucyfrowy. Najwyższy wzrost cen w skali roku (42,71%) ponownie odnotowano w kategorii dodatków. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że chemia domowa i kosmetyki podrożały o 26,25%, produkty sypkie o 24,87% a słodycze o 22,06%. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku produktów tłuszczowych (w czerwcu 2023 r. drożej o 7,46%).
Czerwiec potwierdził, że w przypadku minimalnych cen produktów, liderem ponownie jest Auchan, który oferował aż 25 produktów w cenach minimalnych. Kolejno uplasowały się sieci Lidl i Dino z 4 produktami z najniższymi cenami. W sklepach Biedronka i Selgros Cash & Carry znalazły się po 2 produkty w cenach minimalnych na 40 analizowanych. W sieciach ALDI, Intermarche, Kaufland, Netto i Makro Cash & Carry oferowano po jednym najtańszym produkcie.
Najwięcej najdroższych badanych produktów (21) można było w czerwcu br. znaleźć w kanale e-grocery. Tuż za nim znalazły się sklepy Netto (7 produktów), a dalej: E.Leclerc (5 produktów), Carrefour, Intermarche, POLOmarket (po 3 produkty), Dino (2 produkty) oraz ALDI, Biedronka i Kaufland z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.
———————–
Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 14 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline). Rodzaje analizowanych sklepów: Cash & Carry (Makro, Selgros) – wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów; E-grocery – sklep prowadzący działalność wyłącznie w Internecie; Dark Store – wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu; Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) – sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach; Supermarket (Dino, Polomarket) – samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m²; Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc, Intermarché) – sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m²; Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych; Hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową.
Komentarze