Oto najnowsze postępy nad X-59 QueSST, samolotem opracowywanym przez agencję kosmiczną i Lockheed Martin.

Ten rok może być wielkim wydarzeniem dla wyjątkowego samolotu o nazwie X-59. Samolot to efekt współpracy Lockheed Martin i NASA, którego celem jest przełamanie bariery dźwięku tak cicho, jak to możliwe. Agencja kosmiczna udostępniła niedawno zdjęcie latającej maszyny owiniętej w ładne niebieskie okrycie – wraz z czerwoną kokardą na górze – z czasu, gdy była przygotowywana do przeniesienia z Kalifornii do Teksasu. Obecnie znajduje się w stanie Lone Star do testów strukturalnych.  

Samolot mógł wykonać swój pierwszy lot w tym roku późnym latem z zakładu Lockheed Martin’s Skunk Works w Palmdale w Kalifornii. Za dwa lata NASA twierdzi, że ich piloci testowi będą latać nim i mierzyć hałas, jaki wytwarza i jak reagują na niego społeczności poniżej . Idealnie, gdy przełamie barierę dźwięku, wytworzy dźwięk, który agencja kosmiczna nazywa „uderzeniem”, a nie hukiem. Ta zmniejszona sygnatura hałasu może prowadzić do zmiany przepisów, aby umożliwić lot naddźwiękowy nad USA, rodzaj podróży, który jest obecnie zabroniony. 

X-59 przed przeniesieniem do Teksasu. Lockheed Martin

X-59 QueSST — połączenie cichej technologii naddźwiękowej — odbył podróż z Kalifornii do zakładu Lockheed Martin w Fort Worth w Teksasie, aby przejść tak zwany test dowodowy. „Samolot został zaprojektowany przy użyciu dość wyrafinowanych narzędzi”, mówi Walt Silva, starszy naukowiec z NASA i liderem struktur programu. „A więc teraz, po zbudowaniu, celem naprawdę jest udowodnienie, że jest w stanie wytrzymać obciążenia, z jakimi będzie musiał się zmierzyć podczas lotu”.

„Chcesz to zrobić na ziemi”, dodaje, „aby upewnić się, że konstrukcja jest godna i zdrowa”. 

Proces testów dowodowych daje im również szansę na zebranie danych. „Dane te są wykorzystywane do upewnienia się, że są one dobrze porównywalne ze wszystkimi modelami obliczeniowymi, które były używane do tej pory przy projektowaniu i budowaniu” – mówi Silva.

Aby przeprowadzić test próbny, X-59 będzie miał dużą, sztywną konstrukcję, a podnośniki hydrauliczne będą obciążać samolot w zaprogramowany sposób. 

X-59 z nosem przed nim. Lockheed Martin

Samolot ma kilka charakterystycznych cech, których nie widać na samolotach wojskowych, takich jak tradycyjne myśliwce lub samoloty komercyjne. Podobnie jak Pinoccio, któremu powiedziano fib, X-59 ma bardzo długi nos. Mierzący około 38 stóp długości, ten nos „będzie niezbędny w kształtowaniu fal uderzeniowych podczas lotu naddźwiękowego”, powiedziała NASA w oświadczeniu z września zeszłego roku, kiedy ujawniła obraz nosa ustawiony przed resztą latających maszyna. Zarządzanie tymi falami uderzeniowymi jest ważne w zapobieganiu typowemu dźwiękowi bumu dźwiękowego — celem jest, aby samolot był tak elegancki, jak to możliwe, aby zminimalizować zakłócenia otaczającego powietrza. Jeden silnik General Electric F414 będzie napędzał ptaka.

Rendering wyświetla kokpit, z tym górnym ekranem jako cyfrową przednią szybą. David Bowman

Ale najbardziej zadziwiającą cechą jest to, że zamiast patrzeć przez przednią szybę, pilot (i jedyny pasażer samolotu jednomiejscowego) patrzy na monitor 4K przed nim. Ten wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości będzie pobierał obraz z dwóch kamer przed samolotem . Ponieważ nos samolotu jest tak długi, a jego konstrukcja nie pozwala na typowy wystający baldachim, nie ma miejsca na tradycyjną przednią szybę; obszar kokpitu znajduje się w jednej płaszczyźnie z korpusem samolotu. Jednak pilot nadal będzie miał szyby, przez które będzie mógł wyglądać w innych częściach kokpitu. „Naszym celem jest stworzenie elektronicznego środka widzenia dla pilota X-59, który zapewni osiągi i poziom bezpieczeństwa równy lub lepszy niż szyby skierowane do przodu” – powiedział Randy Bailey, który kieruje projektem elektronicznej wizji.w zeszłorocznym  oświadczeniu .

Czekajcie na wiadomości o pierwszym locie X-59 znacznie później w tym roku. W międzyczasie obejrzyj poniższy film prezentujący symulator NASA dla samolotu.

Szkolenie pilotażu jedynego w swoim rodzaju eksperymentalnego samolotu, takiego jak X-59 Quiet SuperSonic Technology NASA, wymaga symulatora lotu, który w sposób autentyczny odtwarza rzeczywistość. Dzięki ostatnim modernizacjom symulatora lotu X-59 w Centrum Badań Lotów NASA im. Armstronga w Edwards w Kalifornii, piloci testowi NASA wznoszą się na nowe wyżyny szkolenia i przygotowania do lotu tym zaawansowanym samolotem X.
X-59 ma unikalną konstrukcję, która redukuje głośność boom’u dźwiękowego, który występuje, gdy samolot leci szybciej niż prędkość dźwięku, do delikatnego, cichego „uderzenia” dźwiękowego. Konstrukcja nie zawiera przedniej szyby, lecz wykorzystuje skierowany do przodu system wielu kamer i wyświetlaczy, zwany systemem eXternal Vision System (XVS), który zapewnia pilotowi bezpieczną widoczność. Projekt systemu XVS, zintegrowanego z symulatorem X-59, pomaga pilotom przygotować się do lotu samolotem X nad wybranymi społecznościami od 2024 r., demonstrując cichy lot naddźwiękowy w celu zebrania danych na temat reakcji ludzi na ciche uderzenie zamiast głośnego boom sonicznego.
Dane te mogą otworzyć drogę do komercyjnych lotów naddźwiękowych nad lądem w niedalekiej przyszłości.

Komentarze

Dodaj komentarz